Program z gimnastyki korekcyjnej "ROŚNIJ ZDROWO" wykorzystywany w przedszkolu podczas zajęć w zerówce
AUTOR GRAŻYNA CHOWAŃSKA
I. Wstęp. 1. Struktura i charakterystyka programu.
Program napisany został z myślą o dzieciach sześcioletnich z wadami postawy.
Przyjęte w nim założenia, cele, zasady, metody i formy realizacji mają na uwadze harmonijny rozwój psychofizyczny i psychomotoryczny dziecka poprzez uaktywnienie jego układów: oddechowo – krążeniowego, nerwowego, kostno – stawowego i więzadłowo – mięśniowego.
Wszechstronność ćwiczeń i dokładność ich wykonywania mają zapobiec wadom postawy i mają działanie korekcyjne, a ukierunkowane działania psychofizyczne hamują i niwelują istniejące już odchylenia od normy.
Treści poszczególnych zajęć powinny być dostosowane do możliwości dziecka i warunków, jakie posiada przedszkole.
Udział i akceptacja rodziny w tym trudnym przedsięwzięciu będą dodatkowym czynnikiem mobilizującym i aktywizującym dziecko do podjęcia dodatkowego wysiłku w trosce o swoje zdrowie.
Ważnym aspektem realizacji programu jest również postawa nauczyciela jako głównego organizatora i animatora rozwoju ucznia. W związku z koniecznością rzetelnej pomocy dzieciom ważne jest wczesne postawienie diagnozy. 2. Główne założenia programu
- Program adresowany jest do dziecka 6 letniego i nauczyciela.
- Przedstawia różne ćwiczenia kształtujące, gry i zabawy.
- Uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka i umożliwia osiąganie sukcesu.
- Wprowadza przyjemną i przyjazną atmosferę. II. Cele.
1. Prowadzenie wnikliwej obserwacji dziecka objętego korektą postawy i stawianie diagnozy poziomu sprawności fizycznej.
2. Korygowanie już istniejących wad ciała i przeciwdziałanie utrwalaniu i pogłębianiu się ich.
3. Wzmocnienie osłabionych grup mięśniowych, a rozciągnięcie skróconych.
4. Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała.
5. Zapewnienie dzieciom warunków do pełnego odprężenia psychicznego poprzez stworzenie klimatu spokoju, życzliwości i bezpieczeństwa. III. Zasady, metody i formy stosowane w gimnastyce korekcyjno – kompensacyjnej A. Zasady stosowane w gimnastyce korekcyjnej.
1. Zasada dokładności – dokładność w wykonywaniu ćwiczeń.
2. Zasada indywidualizacji – dostosowanie ćwiczeń do możliwości psychofizycznych dziecka.
3. Zasada powolnego stopniowania trudności – przechodzenie od ćwiczenia łatwego do ćwiczenia trudnego, od ćwiczenia prostego do ćwiczenia złożonego.
4. Zasada utrwalania – powtarzanie tych samych ćwiczeń tak długo, aż doprowadzi się do nawyku prawidłowej postawy.
5. Zasada świadomego i aktywnego udziału zarówno dzieci jak i rodzica – czynny udział w zajęciach.
6. Zasada systematyczności i trwałości – praca powinna odbywać się krok po kroku, praca powinna być stała i systematyczna. B. Najodpowiedniejsze dla tej grupy wiekowej metody pracy.
- Metoda zabawowo – naśladowcza polega na naśladowaniu ruchów zwierząt, roślin, pracy dorosłych itp.
- Metoda zabawowo – klasyczna polega na prowadzeniu zajęć poprzez gry i zabawy ruchowe dobrane według odpowiednich zasad i dostosowane do określonej wady.
- Metoda bezpośredniej celowości ruchu polega na wykonywaniu przez dziecko szeregu postawionych zadań stanowiących dla niego bezpośredni, zrozumiały i zwykle atrakcyjny cel, (np. ustawienie się w szeregu według długości włosów od najdłuższych do najkrótszych i przyjęcie pozycji skorygowanej w siadzie skrzyżnym).
- Metoda opowieści ruchowej polega na naśladowaniu ruchami czynności występujących w bajce. Opowiadanie musi odpowiadać zamierzonemu rodzajowi ruchu, który ma być przez dzieci naśladowany.
- Metoda naśladowcza – ścisła polega na ścisłym odtwarzaniu demonstrowanego wzorca ruchowego. Każde ćwiczenie jest tu ściśle określone i ma tylko jedno rozwiązanie. Formy prowadzenia zajęć.
- Forma frontalna polega na takiej organizacji zajęć, podczas której dzieci w tym samym czasie wykonują to samo ćwiczenie, a prowadzący mając ich w polu widzenia, kieruje nimi. Forma ta wymaga skupienia i koncentracji. Prowadzi się nią tylko ćwiczenia ogólnorozwojowe z dużą ilością środków dydaktycznych.
- Forma zajęć w zespołach polega na tym, że ćwiczenia odbywają się w kilku grupach, przy czym dzieci każdego zespołu realizują odrębne zadania.
- Forma zajęć indywidualnych występuje wtedy, gdy dzieci wykonują zadanie ruchowe samodzielnie i każdy ćwiczący ma do opanowania swój program ćwiczeń.
- Forma ćwiczeń ze współćwiczącym jest jedną z form intensyfikacji zajęć oraz zwiększenia ich atrakcyjności i efektywności. Ćwiczący dzięki wzajemnej współpracy kształtują odpowiednią – poprawną formę ruchu, wdrażają się do wzajemnej ochrony i pomocy w czasie ćwiczeń, rozwijają poczucie odpowiedzialności za siebie i partnera.
- Forma stacyjno – obwodowa występuje wtedy, gdy dzieci ćwiczą na stanowiskach zwanych stacjami, pojedynczo lub w małych grupach, mają do wykonania określoną liczbę powtórzeń lub określony czas ćwiczenia i dokonują zmiany poszczególnych stacji. Jej celem jest doskonalenia ruchu, wzmocnienie siły i wytrzymałości mięśni posturalnych. IV. Treści programowe z przykładami ćwiczeń praktycznych. 1. Ćwiczenia ogólnorozwojowe
· Dążenie do prawidłowego i harmonijnego rozwoju dziecka
· Zwiększenie wydolności fizycznej
· Wyeliminowanie ewentualnych kompleksów fizycznych i psychicznych
· Podniesienie ogólnej wydolności i sprawności 2. Ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała
· Uświadomienie dziecku i rodzicom rodzaju wad i wyjaśnienie ujemnych skutków jego trwania
· Nauka przyjmowania prawidłowej postawy ciała we wszystkich pozycjach oraz w trakcie wykonywania różnych czynności
· Kształtowanie przyjmowania prawidłowej postawy ciała za pomocą czucia głębokiego oraz uzyskania wytrzymałości posturalnej, czyli zdolności do długotrwałego utrzymania postawy skorygowanej przy równoczesnym zwalczaniu wszelkich nawyków nieprawidłowych
· Egzekwowanie poprawności postawy odcinkowo i całościowo przy pomocy lustra i współćwiczącego
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – stanie przed lustrem. Samokontrola postawy, głowa i szyja wyciągnięta w górę, barki opuszczone i cofnięte, łopatki i pośladki ściągnięte, brzuch wciągnięty
o pw. – stanie, laska na plecach pod łokciami
ruch – marsz z laską na plecach
o pw. – leżenie przodem, RR w górze
ruch – przechodzenie z leżenia przodem do leżenia tyłem
o pw. – stanie przodem do ściany, RR wzdłuż tułowia
ruch – RR bokiem w górę, założenie rąk na karku i utrzymanie tej pozycji
o pw. – stanie tyłem do ściany
ruch z zamkniętymi oczami krok w przód – utrzymanie prawidłowej postawy ciała i otwarcie oczu
o pw. – stanie przodem do ściany
ruch – z zamkniętymi oczami krok w tył i utrzymanie prawidłowej postawy ciała – otwarcie oczu i kontrola postawy 3. Ćwiczenia oddechowe
· Polepszenie wentylacji płuc
· Uruchomienie i wzmocnienie klatki piersiowej
· Poprawienie rytmu oddechowego
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – siad skrzyżny, w jednej dłoni szarfa
ruch – wdech nosem, a następnie silne dmuchnięcie na szarfę
o pw. – pozycja średnia Klappa, przed głową leży piłeczka pingpongowa
ruch – wdech nosem, a następnie silne dmuchnięcie w piłeczkę tak, aby potoczyła się jak najdalej
o pw. – klęk przodem do stołu. Na stole stoi miska z wodą. Po wodzie pływają zabawki.
ruch – wdech nosem, a następnie dmuchanie w zabawki, tak aby poruszały się po wodzie
o pw. – stanie, w dłoniach nad głową trzymane piórko
ruch –silne dmuchnięcie w piórko, tak, aby szybowało jak najdłużej w powietrzu
o pw. – klęk przodem do stołu. Na stole stoi naczynie z wodą. W wodzie zanurzona rurka.
ruch – wdmuchiwanie powietrza do wody przez rurkę
o pw. – siad skrzyżny, w dłoniach balonik
ruch – nadmuchiwanie balonika
o pw. – siad skrzyżny, w dłoniach trzymana oburącz laska
ruch – wdech nosem, z uniesieniem rąk z laską w górę, a następnie wydech ustami, z opuszczeniem laski na uda
o pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze
ruch – wdech nosem z przeniesieniem rąk z piłką w górę, a następnie wydech ustami z przeniesieniem rąk z piłką do pozycji wyjściowej
o pw. – leżenie tyłem, RR wzdłuż tułowia, woreczek na brzuchu
ruch – wdech, wydech z syczeniem
o pw. – siad na ławeczce, RR wzdłuż tułowia
ruch – wdech z uniesieniem RR przodem w górę, wydech z równoczesnym skłonem tułowia w przód 4. Ćwiczenia specjalne – korygujące określoną wadę Plecy okrągłe
· Wzmacnianie mięśni prostownika grzbietu, mięśni karku, mięśni ściągających łopatki, mięśni pośladkowych i mięśni kulszowo – goleniowych
· Rozciągnięcie mięśni klatki piersiowej, zwiększające jej ruchomość
· Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych „Powódź”, „Ślimak”, „Wypędzanie kur z ogródka”, „Samochody”, „Wyścig raków z woreczkami”
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – pozycja niska Klappa, RR wyciągnięte w przód w skos, współćwiczący w klęku przodem do partnera trzyma dłonie na wysokości szczytu kifozy piersiowej partnera
ruch – współćwiczący naciska na plecy partnera, spychając w dół
o pw. – dwaj ćwiczący w siadzie prostym, zwróceni plecami do siebie, RR wyprostowane, w górze, podane partnerowi
ruch – jeden z ćwiczących wykonuje opad tułowia w przód, ciągnąc partnera na swoją stronę, współćwiczący nie oporuje
o pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyprostowane, wyciągnięte przed siebie, głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę, pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk
ruch – wymach raz prawą, raz lewą ręką w górę
o pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR leżą na podłodze wzdłuż tułowia, głowa uniesiona i wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę, pod brzuchem w okolicach pępka zrolowany kocyk
ruch – uniesienie rąk z klaśnięciem w dłonie jak najwyżej nad biodrami
o pw. – klęk podparty
ruch – wymachy raz PR, raz LR przodem w górę
o pw. – klęk podparty
ruch – wymachy raz PR, raz LR bokiem w górę
o pw. – siad ugięty, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie, RR w pozycji „skrzydełek”
ruch – odrzuty rąk w tył
o pw. – siad ugięty, RR wyprostowane w dół, dłonie złączone z tyłu za biodrami
ruch – unoszenie wyprostowanych i złączonych rąk
o pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyprostowane i wyciągnięte w bok, w jednej dłoni woreczek
ruch – przeniesienie wyprostowanych rak w tył i przełożenie woreczka z ręki do ręki nad biodrami
o pw. – siad ugięty, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę, laska trzymana oburącz za końce
ruch – odrzuty rąk z laską w tył
o pw. – stanie w rozkroku, opad tułowia w przód, RR wyprostowane i wyciągnięte przed siebie, laska trzymana oburącz za końce
ruch – skręt tułowia z dotknięciem końcem laski podłogi
o pw. – dwaj ćwiczący w siadzie ugiętym tyłem do siebie w odległości ok. 50 cm, jeden z ćwiczących trzyma w dłoniach piłkę
ruch – równoczesne uniesienie wyprostowanych RR z przekazaniem piłki nad głową partnerowi
o pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyciągnięte w przód, w dłoni jednej ręki piłka
ruch – przetaczanie piłki po podłodze z ręki do ręki
o pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR ugięte trzymają przed głową krążek, na krążku leży piłeczka pingpongowa
ruch – uniesienie rąk nad podłogą i utrzymanie piłeczki na krążku
o pw. – leżenie tyłem na ławeczce, RR za głową trzymają brzegi ławeczki
ruch – podciąganie kolan do klatki piersiowej i wyprost NN bez dotykania ławeczki Plecy wklęsłe
· Przywrócenie prawidłowych stosunków anatomicznych w obrębie stawu biodrowego
· Wyrobienie odpowiedniej siły mięśni osłabionych: mięśni brzucha, mięśni pośladkowych, mięśni kulszowo – goleniowych, mięśni ściągających łopatki
· Rozciągnięcie mięśni przykurczonych: mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego
· Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych „Pastowanie podłogi”, „Jazda na rowerze”, „Taśmociąg”
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – leżenie tyłem, jedna noga wyprostowana leży na podłodze, druga noga ugięta, RR trzymają kolano nogi ugiętej
ruch – przyciąganie rękoma kolana nogi ugiętej do klatki piersiowej
o pw. – pozycja niska Klappa, jedna noga wyprostowana
ruch – wymach nogą wyprostowaną w górę
o pw. – klęk podparty, jedna noga wyprostowana
ruch – przejście do pozycji niskiej Klappa bez odrywania rąk od podłogi z maksymalnym wyciągnięciem jednej nogi w tył
o pw. – stanie, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę
ruch – skłon tułowia w przód
o pw. – siad prosty, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę
ruch – skłon tułowia w przód
o pw. – siad skulny, RR trzymają podudzie
ruch – przetoczenie na plecy i powrót do siadu skulnego
o pw. – stanie w rozkroku, w dłoniach piłka
ruch – skłon tułowia w przód z wyrzutem piłki za siebie w górę
o pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, między stopami trzymana piłka, RR wyprostowane leżą na podłodze przy głowie
ruch – przejście do leżenia przewrotnego z włożeniem piłki w dłonie
o pw. – stanie na czworakach, NN wyprostowane, dłonie oparte na kocyku
ruch – marsz na czworakach bez uginania NN, RR oparte na kocyku ślizgają się po podłodze w przód
o pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze
ruch – wyprost obu nóg w stawach kolanowych i uniesienie ich do pionu
o pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze, RR wyciągnięte w stronę kolan
ruch – uniesienie głowy i barków nad podłogą z dotknięciem dłońmi do kolan
o pw. – siad ugięty, laska trzymana oburącz przed sobą
ruch – uniesienie NN i przeniesienie ich nad laską w przód bez dotykania jej nogami
o pw. – leżenie tyłem, NN wyprostowane i złączone, uniesienie do pionu, RR wyciągnięte w bok leżą na podłodze, współćwiczący klęczy przy nogach kolegi trzymając dłoń na jego nogach w okolicy kostek
ruch – współćwiczący spycha nogi kolegi w bok, ćwiczący oporuje
o pw. – dwaj ćwiczący w leżeniu tyłem, RR w pozycji „skrzydełek”, NN uniesione nad podłogą, stopy oparte o stopy partnera
ruch – nie odrywając od stóp partnera wykonywanie nogami kółek, jak przy pedałowaniu na rowerze
o pw. – siad klęczny, RR w pozycji „skrzydełek”
ruch – przejście do klęku prostego
o pw. – leżenie przodem, RR pod czołem
ruch – naprzemianstronne unoszenie prostych NN w górę Plecy okrągło – wklęsłe
· Zwiększenie ruchomości kręgosłupa w poszczególnych odcinkach
· Rozciągnięcie skróconych mięśni w obrębie klatki piersiowej – mięśni piersiowych większych i mniejszych, w obrębie miednicy i lędźwi – mięśni prostowników grzbietu odcinka lędźwiowego oraz zginaczy stawu biodrowego
· Wzmocnienie mięśni rozciągniętych, tj. mięśni grzbietu odcinka piersiowego i karku, mięśni brzucha – prostych i skośnych oraz prostowników stawu biodrowego
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
W programie korekcji tej wady znajdują zastosowanie ćwiczenia omówione przy korekcji pleców okrągłych i wklęsłych Skolioza i podstawa skoliotyczna (asymetria ramion i łopatek) · Wyrównanie skrzywienia · Usunięcie przykurczów wiązadeł mięśni zwłaszcza w obrębie grzbietu i miednicy · Zrównoważenie sił układu mięśniowego · Elongacja kręgosłupa w różnych pozycjach niskich i wysokich · Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych: „Smażenie naleśników”, „Usypianie lalki”, „Pająk i muchy”, „Wichura”, „Reagowanie na sygnały”, „Czaty na czworakach”, ‘Murarz i cegły”, „Słonko świeci, deszczyk pada”
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – leżenie przodem, RR w bok, w dłoniach woreczki, przed głową w odległości wyciągniętych rąk stoi kręgiel
ruch – przeniesienie rąk nad podłogą w przód z uderzeniem woreczkiem w woreczek za kręglem
o pw. – siad skrzyżny, RR w pozycji „skrzydełek”
ruch – energiczny wyrzut rąk w górę z wytrzymaniem maksymalnie wyciągniętych rąk w górze
o pw. – stanie we wspięciu na palce pod liną, RR wyprostowane i wyciągnięte w górę, dłonie dotykają liny
ruch – marsz wzdłuż liny bez odrywania od niej dłoni
o pw. – siad skrzyżny, RR wyciągnięte w górę, współćwiczący stoi za kolegą trzymając ręce wyciągnięte w przód i dłonie kilka cm nad dłońmi współćwiczącego
ruch – maksymalne wyciągniecie rąk w górę, z dotknięciem palcami do dłoni współćwiczącego
o pw. – leżenie przodem, NN wyprostowane i złączone, RR wyciągnięte jak najdalej w przód
ruch – równoczesne uniesienie jednej ręki i przeciwnej nogi nad podłogą
o pw.- leżenie przodem, NN wyprostowane, RR ugięte, w dłoniach trzymana oburącz laska, przed laską na podłodze leży piłka
ruch – odepchnięcie laską piłki
o pw. – stanie w postawie skorygowanej przed ławeczką, na głowie ćwiczącego znajduje się woreczek
ruch – przejście po ławeczce wzdłuż z zachowaniem postawy skorygowanej
o pw. – stanie w rozkroku o NN prostych
ruch – toczenie piłki po podłodze ósemką między stopami
o pw. – leżenie przodem, RR na głowie, łokcie szeroko
ruch – unoszenie głowy, oporowanie rękoma
o pw. – leżenie tyłem, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej, RR wyprostowane przy głowie
ruch – dociskanie kolan do brzucha
o pw. – leżenie tyłem, NN ugięte w kolanach, całe stopy oparte na podłożu, RR oparte dłońmi na czole, łokcie szeroko
ruch – podnoszenie stóp lekko nad podłoże z jednoczesnym unoszeniem głowy – ręce oporują
o pw. – siad rozkroczny, NN zgięte
ruch – wznos rąk w górę, daleki skłon w przód i powrót do pw.
o pw. – klęk prosty, RR wyciągnięte w przód
ruch – siad prawym pośladkiem na lewej pięcie i odwrotnie
o pw. – siad klęczny w postawie skorygowanej
ruch – rytmiczne skręty głowy oraz skłony w przód, w bok i w tył
o pw. – klęk, piłka trzymana rękami na wysokości klatki piersiowej
ruch – wyrzut piłki do współćwiczącego połączony z opadem w przód Klatka piersiowa lejkowata · Dążenie do zwiększenia ruchomości w stawach barkowych · Wzmocnienie mięśni grzbietu, mięśni brzucha i mięśni obręczy kończyny górnej · Ćwiczenia rozprężające klatkę piersiową
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – siad klęczny, RR wzdłuż tułowia
ruch – krążenie rąk przodem w górę (4x) następnie opad tułowia do pozycji „ukłon japoński”
o pw. – siad klęczny, klęk przed ławeczką
ruch – „ukłon japoński” z oparciem rąk o ławkę
o pw. – leżenie tyłem na ławeczce, NN ugięte, w rękach piłka oparta o klatkę piersiową
ruch – przeniesienie piłki prostymi RR za głowę
o pw. – siad klęczny, RR wzdłuż tułowia, chwyt laski oburącz
ruch – odrzut RR w górę
o pw. – siad klęczny podparty
ruch – odrzut lewego ramienia w górę w skos
o pw. – siad prosty podparty
ruch – uniesienie bioder w górę – wdech, opuszczenie bioder z równoczesnym wydechem
o pw. – leżenie tyłem, NN ugięte, RR wzdłuż tułowia, na klatce piersiowej woreczek
ruch – unoszenie RR w tył za głowę – wdech, powrót do pw. – wydech
o pw. – stanie, klatkę piersiową opasać szarfą na wysokości ½ mostka
ruch – zaciągniecie szarfy – wydech, wdech z dowolnym oporem Klatka piersiowa kurza · Dążenie do zwiększenia ruchomości w stawach barkowych i kręgosłupa · Wzmocnienie mięśni grzbietu i pozostałych mięśni posturalnych
· Rozciągnięcie boków klatki piersiowej oraz dolnych łuków żeber PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – leżenie przodem, RR w bok,
ruch – próba dotknięcia ugiętą w stawach kolanowym i biodrowym NL do PR
o pw. – leżenie tyłem, RR wzdłuż tułowia
ruch – RR w górę w tył z wdechem, opuszczenie RR do pw. z wydechem
o pw. – klęk rozkroczny jednonóż, druga noga odstawiona w bok
ruch – skłon T w kierunku nogi odstawnej z pogłębianiem
o pw. – leżenie na boku z wałkiem pod klatką piersiową, kończyna dolna bliższa podłoża ugięta w stawie kolanowym, druga prosta, jedno ramie pod głową, drugie wzdłuż T
ruch – wznos ramienia w górę – wdech, opuszczenie ramienia w dół – wydech Płaskostopie · Wyrobienie nawyku prawidłowego stawiania stóp w chodzie i w biegu · Wyrobienie nawyku poprawnego trzymania się w staniu i siedzeniu · Ćwiczenia analityczne – wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe: mięśnie strzałkowe, piszczelowy tylni, długie i krótkie zginacze palców w odciążeniu · Ćwiczenia syntetyczne – aktywizujące wszystkie mięśnie stopy i podudzia · Ćwiczenia chwytne – aktywizujące głównie zginacze podeszwowe palców stóp · Nauka zabaw i gier z elementami ćwiczeń korekcyjnych: „Toczenie piłki po ścianie”, „Toczenie piłki stopami”, „ Postaw laskę na podłodze”, „Przeciąganie laski w parach”, „Chód gąsienicy”, „Przerzuć woreczek nad liną”, „Sadzenie ziemniaków”, „Odkurzacz”, „Składanie koperty”, „Robienie na drutach”, „Zabawa kotka z piłeczką”, „Pranie bielizny”, „Wieszanie bielizny”
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
o pw. – siad prosty, RR w pozycji „skrzydełek”, w dłoniach skakanka zaczepiona pod palcami stóp
ruch – maksymalne zgięcie grzbietowe stóp wspomagane przyciąganiem skakanki do siebie
o pw. – siad ugięty, dłonie oparte na podłodze z tyłu, przed stopami leży woreczek
ruch – chwyt woreczka palcami jednej stopy i wyrzut w górę
o pw. – siad na krześle, przed stopami znajduje się woreczek lub inne drobne przedmioty, a dalej obręcz
ruch – chwyt woreczka lub innych drobnych przedmiotów palcami jednej stopy i rzut do obręczy
o pw. – siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży skakanka
ruch – chwyt końców skakanki palcami stóp, uniesienie jej nad podłogą i próba zawiązania na skakance węzła
o pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży szarfa
ruch – chwyt szarfy palcami stóp, uniesienie nóg z szarfą nad podłogą i wykonywanie stopami ruchów jak podczas prania bielizny
o pw. – siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży obręcz, a w niej kasztany
ruch – chwytanie kasztanów palcami stóp i przenoszenie ich poza obręcz
o pw. – siad ugięty, RR oparte z tyłu, przed stopami leży obręcz
ruch – chwyt obręczy palcami stóp i ustawienie jej pionowo
o pw. – siad na krześle, przed krzesłem na podłodze leży rozłożony kocyk
ruch – chwytanie brzegów kocyka palcami stóp, ułożenie z kocyka koperty
o pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży duża skarpeta
ruch – chwyt skarpety palcami jednej stopy i założenie jej na druga stopę
o pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży karta i ołówek
ruch – chwyt palcami jednej stopy ołówka i rysowanie nim na kartce,
druga stopa przytrzymuje kartkę
o pw. – siad na krześle, na podłodze leżą dwa ołówki
ruch – chwyt ołówków palcami stóp, uniesienie nóg nad podłogą i wykonywanie stopami ruchów, jak przy robieniu swetra na drutach
o pw. – siad na krześle, przed krzesłem leży gazeta
ruch – chwytanie gazety palcami stóp i darcie jej na jak najmniejsze kawałki, a następnie zbieranie palcami stóp i podawanie do rąk
o pw. – siad ugięty, na podłodze leżą szarfy, między dwoma krzesłami rozciągnięty sznurek
ruch – chwytanie szarf palcami stóp i zawieszanie ich na sznurku
o pw. – siad ugięty, przed stopami leży maskotka
ruch – chwyt maskotki palcami prawej stopy, próba podrzucenia maskotki do góry i chwyt rękoma
o pw. – stanie, przed dzieckiem porozrzucane klocki i pudełko
ruch – chwytanie palcami stopy klocków i wkładanie do pudełka
o pw. – siad prosty, NN proste, chwyt palcami stopy ołówka uwiązanego na gumie
ruch – uginanie nogi w kolanie i naciągnięcie gumy V. Przewidywane efekty programu. Dziecko:
- potrafi prawidłowo ułożyć ciało w pozycjach niskich względem określonego punktu odniesienia,
- zna pozycje wyjściowe stosowane w gimnastyce: leżenie przodem, tyłem, siad prosty, skrzyżny, rozkroczny, klęk prosty, podparty,
- zna kierunki: prawo, lewo, w górę, w dół,
- wie jak korygować sylwetkę przy stoliczku, w stołówce przy posiłkach i w domu,
- reaguje na proste komendy ( sygnał dźwiękowy, zmianę koloru, uniesienie lub opuszczenie ręki),
- potrafi zachować i korygować sylwetkę w trakcie zabaw kształtujących, VI. Załączniki. 1. Test na mięśnie brzucha.
Pozycja wyjściowa – leżenie tyłem, głowa na podłożu, RR wzdłuż tułowia, stopy spoczywają na podwyższeniu pod kątem 45 stopni, kolana wyprostowane, stopy obciągnięte.
Ruch – na sygnał oderwanie stóp od podwyższenia na wysokość 10 cm
Efekt – liczymy stoperem czas wytrzymałości ( sekundowo – minutowy)
Opuszczenie NN na podwyższenie kończy próbę.
W trakcie wykonywania testu dziecko oddycha prawidłowo. 2. Test na mięśnie grzbietu
Pozycja wyjściowa – leżenie przodem na dwóch ławeczkach. Jedna ławeczka na wysokości bioder, druga na wysokości przedramion, głowa między wyciągniętymi ramionami, wzrok skierowany w podłogę.
Ruch – na sygnał oderwanie rąk od ławeczki na wysokość 10 cm
Efekt – liczymy czas wytrzymania.
W trakcie wykonywania testu dziecko oddycha prawidłowo. 3. Zalecenia domowe. Plecy okrągłe
- słuchanie muzyki w pozycji leżącej na plecach z ramionami odwiedzionymi w bok i ugiętymi w stawach łokciowych, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanach,
- oglądanie programu telewizyjnego z laseczką trzymaną na plecach 10 – 15 minut,
- w czasie siedzenia należy mieć dobre podparcie na odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy. Plecy wklęsłe
- leżenie codziennie 5 – 10 minut na plecach na twardym podłożu RR splecione na karku, łokcie na podłożu, NN ugięte w stawach kolanowych,
- przybieranie często pozycji klęcznych,
- jazda na rowerze,
- jazda na nartach,
- ruch na świeżym powietrzu. Boczne skrzywienie kręgosłupa
- pływanie zwłaszcza stylem klasycznym,
- jazda na nartach,
- jazda na rowerze,
- zabawa na czworakach,
- dużo ruchu na świeżym powietrzu,
- umiarkowany bieg. Płaskostopie
- ćwiczenie na boso,
- zbieranie stopami z podłogi drobnych przedmiotów: klocków, kulek, szmatek, papierków itp. 4. Wykaz środków dydaktycznych wykorzystywanych w realizacji programu. A Przybory typowe:
- piłki gumowe,
- krążki,
- kocyki,
- piłeczki pingpongowe,
- skakanki,
- obręcze różnej wielkości,
- szarfy,
- laski gimnastyczne,
- ławeczki,
- woreczki,
- kręgle, B Przybory nietypowe:
- plastykowe butelki napełnione piaskiem,
- kartony po sokach,
- pudełeczka od zapałek,
- rurki po ręcznikach papierowych,
- gazety,
- sznurek,
- guma,
- balony,
- pluszowe małe maskotki,
- kasztany i szyszki,
- ptasie pióra. 5. Objaśnienia skrótów.
RR – ramiona
PR – prawa ręka
LR – lewa ręka
NN – nogi
PN – prawa noga
LN – lewa noga
T – tułów
pw. – pozycja wyjściowa
mm – mięśnie
Bibliografia
1. Bondarowicz M. Owczarek S. – Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Warszawa WSiP 1999
2. Drabnik A. Szajna K. Raszkiewicz W. Szewc W. – Gimnastyka, Bydgoszcz 1998
3. Jaworski J. – Projekt podstaw programowych wychowania prozdrowotnego i perspektywy ich wdrażania w zreformowanym ustroju szkolnym „Lider” 1998 nr 12
4. Kasperczyk T. – Wady postawy ciała, Kraków 1998
5. Owczarek S. – Atlas ćwiczeń korekcyjnych
6. Romanowska A. – Gimnastyka korekcyjno kompensacyjna, Płock 2000
|